måndag 24 oktober 2011

Världens bästa vårrullar!

Tänkte jag skulle dela med mig av receptet på en av min absoluta favoriträtter: 
thailändska vårrullar!
Detta är mitt recept, som är inspirerat av min mammas vårrullar.
Det finns säkert lika många recept på vårrullar som det finns thailändska husmödrar... *fniss*

Vårruller à la Saranya (Pho Pia Thod)

Ingredienser:
1 pakke vårrulleark (finnes i asiatiske matbutikker)
100 gram glassnudler
2 fedd med finhakket hvitløk
80 gram finhakket løk
300 gram kjøttdeig eller kyllingdeig
60 gram finhakket sjampinjong (eller annen sopp)
80 gram revet gulrot
200 gram bønnespirer eller finstrimlet kål
60 gram finhakket fersk koriander
2-3 spiseskjeer soyasaus
2-3 spiseskjeer østerssaus
Salt & pepper
1 pisket egg til pensling
Matolje til frityrsteking



 Ta fram vårrulldeigen og tin før du setter i gang med å lage fyllet.
Fukt et kjøkkenhåndkle og legg rundt hele bunten med vårrullark 
(sånn som vi gjør med kjøpelefser) - sånn at de ikke tørker ut.

Legg nudlene i bløt i varmt vann. Klipp nudlene i ca. 2 cm lange biter.
Denne gang bruker jeg tørket sopp, som jeg også bløtlegger.

 Fres hvitløk og løk. Ha i kjøttdeigen (og sjampinjongstek til det er gjennomstekt.
Hell av vannet fra nudlene og soppen. Tilsett det sammen med gulrøtter og koriander (og kål).

 Smak til med soya, østerssaus, salt og pepper.

                                             Helt til slutt har du i bønnespirene (sånn at de holder seg sprø).

 Ta ett og ett ark, legg passe med fyll lengst mot deg på arket, 
rull fremover og brett over fyllet.

Pensle kantene med egg før du ruller den sammen.

Du kan enten frityrsteke vårrullene i varm olje eller steke dem i panna.
NB: Det er viktig at du bruker en smakløs olje, f.eks. solsikke eller matolje. Ikke olivenolje!
Et tips: Legg vårrullene på kjøkkenpapir, det suger opp overflødig olje.
Server med søt chilisaus eller mild plumsaus.
BON APPETIT!

8 kommentarer:

  1. Ohlalala! Du må inviterer meg på dette en dag! WOW! Jeg blir sulten her jeg sitter :)

    Jeg er på reisefot hele denne uken, har fri på fredagen da og det skal bli godt. Det er vel min siste reiseturné før jeg reiser til København i november.

    Jeg håper vi får til å treffes før jul, det hadde vært så kos!

    Her er det bloggerunde og litt mailbesvaring på jobb før jeg legger meg i den vakre prinsessesenga på hotellrommet.

    Klemklem

    SvaraRadera
  2. Hei Joy :)
    Disse frister veldig!!! - jeg har ikke fått
    prøvd denne oppskriften din ennå... Jeg har
    notert meg ned denne oppskriften etter ditt
    intervju i lokalavisa di for en tid tilbake
    ...de ser smashing ut ღ
    Lurte på om det er bedre å bruke
    karbonadedeig eller vanlig kjøttdeig?

    Klem fra Mette

    SvaraRadera
  3. Dette er jeg helt sikker på er godt. :)
    Jeg er så heldig å jobbe sammen med to damer som er resere på Thailansk mat og det er VELDIG godt!

    Første gang jeg er her i bloggen din,så nå skal jeg titte litt mer. ;)

    SvaraRadera
  4. Ååå det så godt ut:) har laget årruller før, da tok jeg bare oppi alt jeg likte selv, hii chilli, kjyllingkjøttdeig, kål, gulrøtter, løk, hvitløk og kryddret etter smak. Stekte dem i ovn jegog det funket og fint, penslet dem med olje da og på bakepapiret og. Skal prøve din oppskrift:) takk

    SvaraRadera
  5. Gud så gott och vackra bilder : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  6. Namnam, det så GODT ut!!
    Jeg har smakt Maia's slike, og de er himmelsk gode;)
    Takk for oppskrift!

    Duken min med stjerner på er kjøpt på Princess, i fjor en gang... mulig de har de enda, selges i metervis på rull;)

    Klem line

    SvaraRadera
  7. Yummy, de så utrolig gode ut! Også så koselig at det er din mors oppskrift, da blir det kjærlighet i hver bit :) Håper din mandag er helt super så langt! Klem

    SvaraRadera
  8. Får vann i munnen av å lese dette innlegget. Går det ann å steke de i ovnen?

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails