söndag 2 oktober 2011

Rosa Bandet-cupcakes!

För många år sedan förlorade jag en väldigt när och kär person i cancer 
- nämligen min älskade pappa.
Så jag vet hur ont det gör när någon man tycker om drabbas av någon form av cancer... 
Oktober månad är Rosa Bandets månad - det handlar om bröstcancer.
Tänk efter vad just DU kan göra för att vara med och bidra i kampen mot bröstcancern!
Jag köper Rosa Bandet varje år, och på det sättet visar jag att jag bryr mig och stöttar cancerforskningen.
Idag har jag bakat Rosa Bandet-cupcakes - chokladmuffins med marshmallowsfrosting.
De blev så goda så jag vill gärna dela med mig av 
recpetet på marshmallowsfrosting:

1 cup strösocker (ca 2,3 dl)




1/3 cup vatten (ca 0,8 dl eller 5,3 msk)
1/4 tsk pressad citron
2 äggvitor
1 tsk vaniljsocker 
Ev. några droppar konditorfärg
Rör ihop socker, vatten och citron i kastrull och värm på spisen så att det börjar sjuda i kastrullen.





Låt samtidigt hushållsassistenten vispa ihop äggvitorna (var extremt noga med att inga gulor kommit med) och vaniljsockret så att mjuka toppar bildas.

Häll i lite i taget av den varma sockerlösningen i äggviteblandningen under konstant vispning (detta moment får gärna ta 10 min, häll bara lite sockerlösning i taget, och vänta nån minut mellan varje gång). Vispa tills marängen är kall och har bildat hårda toppar, ca 10 min.

Spritsa på frostingen och låt gärna stå i kylen en stund innan servering!

9 kommentarer:

  1. nydelige cupcakes for en flott sak! Vi sees kanskje neste lørdag på treffet? Klem Julie

    SvaraRadera
  2. Det her så veldig godt ut! Og ikke minst var det vakkert! Jeg er så glad for at vi to skal kokkelere sammen til helgen :)

    Nyt kvelden!
    Maiaklem

    SvaraRadera
  3. hei. i forbindelse med bloggtreffet vil jeg komme i kontakt med deg og spør noe jeg helst vil at skal gå over mail. kan du sende mailadressa di til meg so fort som mulig.det haster.mvh J/lykkelee
    hannah@aaholm.com

    SvaraRadera
  4. De så kjempegooode ut;)
    Og så fiiine ♥

    Jeg kjøper også rosa sløyfe hvert eneste år, og gullsløyfe - det er sløyfen for barnekreft!
    Vi har en datter som har kjempet og vunnet over leukemi, så denne betyr MYE for oss ♥

    Ha en finfin kveld, og en fin ny uke!

    Klem Line

    SvaraRadera
  5. UNDERBART vackra och för en bra sak : ) Ha en bra dag! kram Sofia

    SvaraRadera
  6. Cupcakes'ene både ser og høres fantastiske ut! Blir så glad for hver eneste person jeg ser/leser om som støtter rosa bandet-aksjonen. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  7. Så flink du er altsår, nydelig;)
    Veldig glad for at du stiller opp med rosa sløfe.Da jeg var bare ni år gammel mistet jeg min skjønne mamma av kreft.Hun ble bra 39 år og etterlot seg tre barn. Trist å høre om vennen din, det er bare så vondt og meningsløst.

    SvaraRadera
  8. Kjæreste Joy !!
    Så utrolig trist at du mistet pappaèn din til denne grusomme sykdommen :(
    Jeg også pleier å støtte saken med å kjøpe sløyfer og har muffinsformer med sløyfer... Dette er virkelig en sak å støtte !!
    De kakene så kjempegoood ut !! Jeg er ikke så flink med muffinser, og pleier å bruke 1-2-3 pakker *skjemmes litt* du er jo sååå flink til å bake !!

    Ha en vakkerfin dag, søte du !!
    Kram Maren :)

    SvaraRadera
  9. Uhm... de ser lækre ud.
    Tak for opskriften.

    Knus Susi

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails