onsdag 19 oktober 2011

Perfekt chokladfondant!

För ett par veckor sedan hade vi goda vänner på middag, 
och då lagade jag chokladfondant till dessert. 
Chokladfondant kan vara lite tricky att baka 
- så nu ska jag visa er hur man får den helt perfekt!
Ingredienser:
50 gram 70 % mörk choklad. (Använder du vanlig blockchoklad (kokesjokolade) så tar du 70 g.)
50 g saltat smör (saltet i smöret framhäver chokladsmaken)
2 ägg
1/2 dl socker
1/2 dl vetemjöl

Ugnen förvärms till 220 grader.
Jag lagar alltid min chokladfondant i dessa silikonformarna från IKEA.
Dessa behöver inte smöras med matfett, och kan användas flera gånger om och om igen...
Helt supert!
Detta receptet räcker till ca 5 stycken formar.
Smält smöret i mikron och häll över chokladen.
Låt det stå ett par minuter till chokladen är smält.
Under tiden vispar du ihop ägg och socker lätt.
Sedan häller du i chokladblandningen och vispar det kraftigt tills det blivit en jämn röra.

Blanda försiktigt in mjölet på slutet.

Min rosa bakskål från Ib Laursen är en god vän när man ska baka...
Den har handtag och hällpip som gör det enkelt att hälla upp i bakformarna.
Jag har fyllt formarna med 3/4 smet.
Sedan ska de in i mitten av ugnen på 220 grader i 8-10 minuter....
Alla ugnar är ju olika, så man måste nästan prova sig fram.
I min ugn bakas de i exakt 8 minuter - då blir de helt perfekta!
Låt de svalna något innan du tar ut de ur formarna.
Tadaaa! Här har ni resultatet!
En perfekt chokladfondant - lagom härligt rinnig i konsistensen.
Här har jag valt att servera den med halloncoulis och blåbär - nam!
Du kan också servera den med glass, vispad grädde eller säsongens frukter och bär...

Lycka till och smaklig måltid!

8 kommentarer:

  1. Det så hur godt ut som helst :)
    Du er såå flink!

    Klemklem

    SvaraRadera
  2. Himmelsk!
    Fondanter er jo sååå godt, men jeg har aldri bakt det selv før...:)
    Takk for oppskriften:)

    SvaraRadera
  3. Dette ser jo helt fantastisk ut! Jeg tror jeg må bookmarke denne og prøve en gang. Takk for grundig forklaring og at du deler oppskriften! Nam!

    SvaraRadera
  4. Mmmmmmmm ser väldigt gott ut!!!!ÄLSKAR CHOKLAD!!!!!
    Såg senast på master chef och där blev den inte ok vill jag lova!!!!
    Ha en bra dag...

    Kramkram Lotta

    SvaraRadera
  5. Fy, så gode disse så ut!
    Nå fikk jeg helt vann i munnen her:-)
    Takk for detaljert beskrivelse, de skal jeg prøve til helga når vi får besøk:-)

    Ha en kos onsdagskveld!
    Klem fra størstepia

    SvaraRadera
  6. MMMMMMMMums vackra bilder : ) så sugen blev jag nu : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Så helt fantastisk gode ut.. Må prøves ut veldig snart kjenner jeg!
    Fin torsdag til deg! Klem Julie

    SvaraRadera
  8. Jeg elsker elsker elsker sjokoladefondant!! Ja den kan være tricky å få til, et par minutter for lenge i ovnen så blir det muffins :) Lenge siden jeg laget det selv sist, men har lyst å prøve din oppskrift! Jeg er jo en sjokoman, hihi... Klem

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails