söndag 31 juli 2011

Pikekyss...

Ja, jag vet att det inte är sunt... Men jag har blivit så glad i pikekyss, hihi.
Men de ska vara hemlagade - de man köper är ofta alltför hårda och smakar papp...
En perfekt maräng för mig är spröd på utsidan och seg inuti.

Här är mitt recept på pikekyss:
Blir ca 2 bakplåtar pikekyss eller 1 plåt stora maränger.

3 äggvitor
150 gram socker
1 tesked vinäger (eddik)
1 matsked potatismjöl (potetmel)
ev. några droppar konditorfärg

Allt vispas samman lääänge... 
Jag rekommenderar att ta hjälp av en köksmaskin, och vispa i minst 20-30 minuter.
Efter detta spritsar jag ut de på bakplåtspapper. 
Jag använder mig av olika "decorating tips" från Wilton .
Sedan ska de stå mitt i ugnen med över och undervärme, på 100 grader i 1-2 timmar,
(beroende på vilken storlek man har på marängerna).

Lycka till!

Psst... Prova gärna att laga Eton Mess av de färdiga marängerna...
Supergott och superenkelt. Se här!


Kram Joy

6 kommentarer:

  1. Mmmm, ser veldig godt ut, ja!
    Og så er de jo så dekorative.
    Ha en deilig søndag
    Klem

    SvaraRadera
  2. Yummy, jeg har aldri laget pikekyss før, det må prøves! :) Og den oppskriften på Eton Mess så bare helt himmelsk ut!! Jeg bruker ellers også tips fra Wilton, bruker nettsiden deres en del :) Ha en nydelig søndag! Vi skal til Plantasjen for å kjøpe hekkplanter, for i dag er det sol og dermed hagearbeid :) Klemmer

    SvaraRadera
  3. Det er såå godt! Skal prøve din oppskrift snart.

    Ønsker deg en herlig søndag!
    Idag skal jeg og Nala ut å bade og nyte sommeren. Skal bli godt! Sommeren kom til slutt, gitt... hihi!
    Maiaklem

    SvaraRadera
  4. Kjempe søte bilder ;o)))
    Ha en fin søndag!
    Klem Elisabeth ;o)

    SvaraRadera
  5. Det så bare himmelsk godt ut!!
    Lenge siden jeg har laget det, så det må jeg gjøre snart...
    Spennende med ny oppskrift!
    God søndagskveld til deg;)
    Klem fra størstepia

    SvaraRadera
  6. First time here. Lowely sweet things you have made:) I will try those. Take care:)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails